ASSEMBLEES
ASSEMBLEES ALUMNES
EXCLUSIÓ I MARGINACIÓ SOCIAL
6 discriminar
14 ignorar
7 no deixar participar
estar sol
3 incomprensió
desconfiança
enveja
2 odiar
competir
sentir-se superior
racisme
masclisme
4 infidelitat
AGRESSIÓ FÍSICA INDIRECTA
2 Amagar coses
4 trencar coses
robar coses
AGRESSIÓ FÍSICA DIRECTA
23 copejar algú
AGRESSIÓ VERBAL
4 parlar malament d’algú
15 insultar
posar malnoms
3 barallar-se
renyar
riure’s d’algú
jutjar
meynsprear
2 parlar malament
punxar
2 cridar
ASSETJAMENT SEXUAL O ABÚS
SEXUAL I /O ASSETJAMENT SEXISTA
intimidar
abusar
degradar
2 humiliar
3 ofendre
3 molestar
INTIMIDACIÓ/ XANTATGE
4 amenaçar
fer por
7 obligar a fer coses
3 dominar
deixar de ser tu mateix
3 amenaçar
engañar
xantantge emocional
aprofitar-se
control
escapar
CIBERBULLYING
PARAULES A ACLARIR
·
DISCUTIR
·
DIVORCI
·
ELS NENS I NENES TENEN RELACIONS DE PARELLA O D’AMISTAT?
HEM DE PLANTAR CARA A L’AGRESSOR I QUE ES TROBI SOL.
A VEGADES ENS INVENTEM EXCUSES PER POR A L’AGRESSOR.
A VEGADES TENIM POR A LA REACCIÓ DELS PARES.
NO ENS AGRADEN ELS JOCS DE LLUITES.
NO ENS AGRADA QUE SI HI HA UNA BARALLA ES DIGUI: PELEA!
HEM DE DIR QUE NO ENS AGRADA I QUE NO VOLEM. no jugarem
a jocs de reptes on és obligat fer o rebre petons i/0 abraçades.
|
Els petons i abraçades són
sempre amor? No quan…
t’obliguen
és per a fer-te la pilota
et fa vergonya
ens els fan i no volem
ens fan mal físicament
es fan amb presa
són per interès
es fan a la força
es fan per molestar
En
quins termes discutir no és amor?
ÉS AMOR SI…
Intercanvien opinions
No faltem al respecte
No hi ha agressions
Parlem amb tranquil·litat
NO ÉS AMOR SI...
Cridem
Piquem
Deixem amb la paraula a
la boca
No diem la veritat
Ens enfadem
Ens barallem
En el
divorci s’acaba l’amor de parella?
Es poden continuar relacionant-se
però no com a parella
Millor separar-se que estar
sempre discutint
L’amistat pot no acabar-se
Si tenen fills en comú
necessiten entendre’s.
Si ets maltractat has de
separar-te.
A
l’escola: relacions de parella o d’amistat?
Estem
en edat de compartir, de jugar i treballar amb tothom. És el millor moment de
la vida per divertir-nos aprendre, per fer amics. No és moment de triar una sola persona, fer
petons a la boca, compartir l teva intimitat amb una sola persona. Si ara fem
grans amistats quan siguem grans viurem l’etapa de tenir xicot i serem feliços
COM SERÀ EL NOSTRE CLUB DE VALENTS?
CADA CICLE, MESTRES I MONITORS I MARES DELEGADES FA UNA ASSEMBLEA PER POSAR EN COMÚ LES REFLEXIONS DE LES
ASSEMBLEES DE CADA CLASSE I ELABORAR UN DOCUMENT COMÚ DE CICLE QUE ES
PUGUI DISCUTIR A L'ASSEMBLEA-PLENARI FINAL.
ACTA ASSEMBLEA CLUB DELS VALENTS 24 DE MARÇ DE 2017
CICLE INFANTIL
Una mestra fa la lectura del conte “El club dels
valents” per a tornar a situar els alumnes en tot allò que s’ha anat discutint
a les assemblees a partir d’aquesta lectura. Les aportacions que es fan a les
preguntes són les següents:
QUÈ FAIG
SI SÓC AGREDIT/ VÍCTIMA?
·
Apartar-lo
·
Deixar-lo sol
·
Dir-li que no
piqui
QUÈ FAIG
SI VEIG UNA AGRESSIÓ?
·
Ajudar-li
·
Curar-lo
·
Necessitem
més gent per ajudar-lo
·
Diem: “STOP,
no ens molestis” i marxem amb la víctima
·
Li diem que
som els club dels valents
·
Deixem de
jugar i anem
QUÈ FAN
ELS ADULTS SI VEUEN UNA AGRESSIÓ?
·
Dir que ni
piquin
·
Ensenyar a no
picar
·
Dir-li:
“violència 0”
·
L’aparten
CONSIDERACIONS
·
A l’escola no
tornem les agressions. A l’escola es parla.
SECRETÀRIA: Xus
MODERADORES:
Roser i Vero
ACTA ASSEMBLEA CLUB DELS VALENTS 31 DE MARÇ DE 2017
CICLE INICIAL
QUÈ FAIG
SI SÓC AGREDIT/ VÍCTIMA?
·
Avisar el
mestre/monitor
·
Dir al
company que lo li agrada i marxar
·
Demanar ajuda
els companys
·
Ignorar a
l’agressor
·
Animar- l’hi
a ser del club dels valents
·
Recordar:
VIOLÈNCIA 0
·
Posar-nos
seriosos i dir: NO M’AGRADA, M’ENTRA PER UNA ORELLA I EM SURT PER L’ALTRA
QUÈ FAIG
SI VEIG UNA AGRESSIÓ?
·
El defensem
amb el cos
·
Dir-ho a un
mestre
·
El defensem
amb la paraula
·
Demanar ajuda
els companys grans: CLUB DELS VALENTS!
·
Dir-li:
VIOLÈNCIA 0, STOP
·
Fer de valent
·
Dir-li: A TU
T’AGRADARIA QUE T’HO FESSIN?
·
Dir paraules
boniques a l’ agredit o una abraçada
·
Deixar
l’agressor sol un temps
QUÈ FAN
ELS ADULTS SI VEUEN UNA AGRESSIÓ?
·
Fer-li adonar
que no els hi agrada
·
Anar ràpid al
lloc de l’agressor
·
L’envien al
racó de la calma
·
Preguntar els
dos com es senten
·
L’apartem del
pati
·
Donar
oportunitats i castigar després de moltes
·
Separar-los
·
Castigar-los
·
Dialogar
·
Apartar
l’agressor en un racó
·
Fer-li
demanar perdó
·
El mestre va
a buscar valents
·
Recordar
VIOLÈNCIA 0
·
Renyar
l’agressor
·
Portar-lo al
despatx
·
Parlar mirant
els ulls.
SECRETÀRIA: Xus
MODERADORA: Pilar
ACTA ASSEMBLEA CLUB DELS VALENTS 21 DE MARÇ DE 2017
CICLE MITJÀ
Alguns alumnes expliquen el motiu de l’assemblea
de cicle. Pactar com seria el nostre club de valents segons les conclusions de
les assemblees de cada classe. Sortirà un document comú de cicle.
QUÈ FAIG
SI SÓC AGREDIT/ VÍCTIMA?
·
Preguntar
perquè ho ha fet
·
Dir-li: “ no
m’agrada el que has fet”
·
Quan vingui a
jugar dir-li: “no volem jugar amb agressors” (per tal que es doni compte de que
s’està quedant sol)
·
Fer un crit
per a demanar ajuda els companys
·
Demanar
parlar-ho en assemblea i exigir ser
escoltat i comprés.
QUÈ FAIG
SI VEIG UNA AGRESSIÓ?
·
Dir les
frases: “Ei! T’estàs passant” “ vull amics de veritat, si em piques no ho ets”
“ no et reconec”… ( només una estona per tal que no es sentí protagonista
negatiu i per al de no convertir-nos en agressors. No fem cas i es cansaran.)
·
Separar-los i
defensar a la víctima.
·
Buscar ajuda ràpidament.
·
Marxem amb la
víctima.
·
Demanar
parlar-ho en assemblea, ens centrarem en la víctima, no en l’agressor.
QUÈ FAN
ELS ADULTS SI VEUEN UNA AGRESSIÓ?
·
Fan igual que
els nens. Estem al costat dels valents.
CONSIDERACIONS
·
Si li tornéssim
l’agressió ens convertirien en agressor i seria la llei de la selva.
·
El càstig no
porta en lloc ja que els agraden les expulsions, fora de classe,…
·
L’agressor
pot tornar al grup si vol solucionar-ho dialogant.
·
El club dels
valents no es recolza en els adults, hem d’aprendre a solucionar nosaltres els problemes.
·
No defensem
només els nostres amics. Ho fem amb tothom. Ens agradaria que ens ho fessin a
nosaltres. Hem de sortir del nostre
confort per anar a ajudar.
·
Només tindrem
força i efecte si ho fem tots. Si som molts, no rebrem.
·
Fer de
mediadors no funciona.
·
Llistat de
coses que són agressions o no. Tenim la feina feta: què és i què no és AMOR.
·
I si diem
mentides?
SECRETÀRIA: Xus López
MODERADORA: Sandra Isidoro
Alguns alumnes expliquen el motiu de l’assemblea
de cicle. Pactar com seria el nostre club de valents segons les conclusions de
les assemblees de cada classe. Sortirà un document comú de cicle.
QUÈ FAIG
SI SÓC AGREDIT/ VÍCTIMA?
·
Preguntar
perquè ho ha fet
·
Dir-li: “ no
m’agrada el que has fet”
·
Quan vingui a
jugar dir-li: “no volem jugar amb agressors” (per tal que es doni compte de que
s’està quedant sol)
·
Fer un crit
per a demanar ajuda els companys
·
Demanar
parlar-ho en assemblea i exigir ser
escoltat i comprés.
QUÈ FAIG
SI VEIG UNA AGRESSIÓ?
·
Dir les
frases: “Ei! T’estàs passant” “ vull amics de veritat, si em piques no ho ets”
“ no et reconec”… ( només una estona per tal que no es sentí protagonista
negatiu i per al de no convertir-nos en agressors. No fem cas i es cansaran.)
·
Separar-los i
defensar a la víctima.
·
Buscar ajuda ràpidament.
·
Marxem amb la
víctima.
·
Demanar
parlar-ho en assemblea, ens centrarem en la víctima, no en l’agressor.
QUÈ FAN
ELS ADULTS SI VEUEN UNA AGRESSIÓ?
·
Fan igual que
els nens. Estem al costat dels valents.
CONSIDERACIONS
·
Si li tornéssim
l’agressió ens convertirien en agressor i seria la llei de la selva.
·
El càstig no
porta en lloc ja que els agraden les expulsions, fora de classe,…
·
L’agressor
pot tornar al grup si vol solucionar-ho dialogant.
·
El club dels
valents no es recolza en els adults, hem d’aprendre a solucionar nosaltres els problemes.
·
No defensem
només els nostres amics. Ho fem amb tothom. Ens agradaria que ens ho fessin a
nosaltres. Hem de sortir del nostre
confort per anar a ajudar.
·
Només tindrem
força i efecte si ho fem tots. Si som molts, no rebrem.
·
Fer de
mediadors no funciona.
·
Llistat de
coses que són agressions o no. Tenim la feina feta: què és i què no és AMOR.
·
I si diem
mentides?
SECRETÀRIA: Xus López
MODERADORA: Sandra Isidoro
-REFLEXIÓ
MESTRES i MONITORS-
QUÈ HA
DE FER UN NEN/A AGREDIT/DA?
COMPROVAR QUE L’AMOR I ELS SENTIMENTS TENEN UN ORÍGEN
SOCIAL, NO INTRÍNSEC DE LA PERSONA
|
1.
Treball d’assemblea:
PREVENCIÓ que pugui parlar de com es
sent. Treball d’habilitats, autoestima, cohesió social… per a treballar els
cercles d’amistat.
2.
Verbalitzar que no li
agrada
3.
Apartar-se de
l’agressor
4.
Autoreforçar la seva
autoestima “JO... HO FAIG BÉ”
5.
Buscar ajuda: iguals
(que tenen una acció a fer) adults (que fan modelatge) tot cridant una consigna
que doni l’alerta: “NECESSITO VALENTS!”
6.
Treball d’assemblea: RECOLZAMENT
VERBAL que es faci escoltar, que exigeixi ser escoltat i que se li faci cas.
QUÈ HA DE FER NEN/A QUE ÉS
TESTIMONI?
REBUTJAR LES ACTUACIONS DE PERSONES QUE HO FAN D’ACORD AMB VALORS OPOSATS
A LA DEFINICIÓ TRASFORMADORA D’AMOR.
MANIFESTAR QUE SENT ATRACCIÓ CAP A
LES PERSONES QUE DESENVOLUPEN VALORS
DE LA DEFINICIÓ TRASNFORMADORA DE L’AMOR
|
1.
Mai quedar en silenci…
s’ha de dir! Verbalitzar que no li agrada “NO M’AGRADA LA TEVA ACTITUD, MARXEM!
FORA, FORA, FORA!
2.
Aïllar l’agressor en
aquell moment, no l’atenem. Recuperem el gest i la frase “VIOLÈNCIA 0” i
cridar”NECESSITO VALENTS!”. No se li escolta, no se li dedica ni un segon de
temps. No es juga amb ell.
3.
Donem suport a la víctima,
li fem cas, parlem amb ella, anem a jugar amb ella.
4.
Ser conscients de que tots necessitem un cercle d’amics.
QUÈ HA DE FER UN NEN SI ESCOLTA QUE
NECESSITEN O BUSQUEN VALENTS?
1.
Deixa el que està fent
i segueix les mateixes directrius que un testimoni.
QUÈ HA DE FER UN ADULT SI VEU UNA AGRESSIÓ?
DESENVOLUPAR RELACIONS QUE NO SÓN DE PODER NI JERÀRQUIQUES I SÍ D’IGUALTAT, SOLIDARITAT I AMISTAT, GENERADORES
D’AMOR I PASSIÓ.
|
1.
Treballem la prevenció
a les assemblees i les dinàmiques interactives de l’aula. La força i el poder
se li passa al grup. Ens hem d’anticipar. Amb els més petits de forma
immediata.
2.
Quan busquen o
necessiten valents ens ho creiem i
actuem com un valent més fent el modelatge del que s’ha de fer i com s’ha de fer. Tolerància 0.
3.
Treball de recolzament
a les assemblees. A partir de les accions, donar suport per tal que puguin
resoldre els conflictes que sorgeixen de les seves relacions. Treballar molt el
“com ha anat?”
REFLEXIÓ SOBRE LA DIFICULTAD QUE PODRÍEN COMPORTAR LES
DENÚNCIES FALSES
En el cas de no presenciar una agressió pot donar-se el cas de que un
grup de nens es posi d’acord per dir que un nen/a ha agredit. Si fem el
protocol i no és veritat encara farem més bullying contra la persona agredida.
Es parla que aquest fet és molt greu i s’hauran de pactar conseqüències: convocar
la comissió de convivència. També es parla de com fer el recolzament a la
víctima. Treball d’assemblea on es parla
de la persona agredida i no se li dona protagonisme als agressors.
Es fa la reflexió
del costum de certs alumnes a, per sistema, anar fent clatellades. Esperem que
el projecte comenci a aturar aquestes pràctiques ja que els agredits es senten cansats d’aquesta
agressivitat constant i consentida.
CONSIDERACIONS
·
“Canviar la mirada i ser realistes”
·
Tot el que estem fent
ara tindrà repercussió en un futur.
·
Ens basem en el capítol 5 de “El amor en la sociedad
del riesgo”
·
Ser del club no
comporta un reglament i unes proves a superar, no hi ha llistat de club. El que
defineix si ets o no del club és l’actuació que fas en cada situació concreta
en aquell moment.
·
En el cas de no veure
l’agressió no farem de mediadors.
·
En cap cas enviem els
alumnes al despatx par apartar-lo del
grup. L’aïllament no és físic, és afectiu. Hem de ser molt valents i constants
a fer-ho tots per tal que no vegin cap acceptació de cap tipus.
PROPOSTES
·
Cicle gran: Supòsits de casos reals i entre tots els
mestres busquem solucions.
·
Passar sociograma per
detectar les relacions que s’estableixen al grup i qui es queda sol sense
cercle d’ amics.
·
Quan es fa el full d’inscripció
de menjador es podria afegir algun item del tipus:
“ l’alumne presenta alguna dificultat d’aprenentatge o de
convivència?”
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada