ASSEMBLEES



 ASSEMBLEES ALUMNES


QUÈ NO ÉS AMOR?


EXCLUSIÓ I MARGINACIÓ SOCIAL
6  discriminar
14 ignorar 
7  no deixar participar
   estar sol
3  incomprensió
   desconfiança
   enveja
2  odiar
   competir
   sentir-se superior
   racisme
   masclisme
4  infidelitat

AGRESSIÓ FÍSICA INDIRECTA
2  Amagar coses
4  trencar coses
    robar coses

AGRESSIÓ FÍSICA DIRECTA
23  copejar algú

AGRESSIÓ VERBAL
4  parlar malament d’algú
15  insultar
    posar malnoms
3  barallar-se
    renyar
    riure’s d’algú
    jutjar
    meynsprear
2  parlar malament
   punxar
2  cridar

ASSETJAMENT SEXUAL O ABÚS SEXUAL  I /O ASSETJAMENT SEXISTA
   intimidar
   abusar
 degradar
2  humiliar
3  ofendre
3  molestar

INTIMIDACIÓ/ XANTATGE
4  amenaçar
     fer por
7  obligar a fer coses
3  dominar
    deixar de ser tu mateix
3  amenaçar
    engañar
    xantantge emocional
   aprofitar-se
    control
    escapar

CIBERBULLYING


PARAULES A ACLARIR
·        DISCUTIR
·        DIVORCI
·        ELS NENS I NENES TENEN RELACIONS DE PARELLA O D’AMISTAT?



HEM DE PLANTAR CARA A L’AGRESSOR I QUE ES TROBI SOL.
A VEGADES ENS INVENTEM EXCUSES PER POR A L’AGRESSOR.
A VEGADES TENIM POR A LA REACCIÓ DELS PARES.
NO ENS AGRADEN ELS JOCS DE LLUITES.
NO ENS AGRADA QUE SI HI HA UNA BARALLA ES DIGUI: PELEA!
HEM DE DIR QUE NO ENS AGRADA I QUE NO VOLEM. no jugarem a jocs de reptes on és obligat fer o rebre petons i/0 abraçades.


Els petons i abraçades són sempre amor? No quan…
t’obliguen
és per a fer-te la pilota
et fa vergonya
ens els fan i no volem
ens fan mal físicament
es fan amb presa
són per interès
es fan a la força
es fan per molestar



En quins termes discutir no és amor?

ÉS AMOR SI…
Intercanvien opinions
No faltem al respecte
No hi ha agressions
Parlem amb tranquil·litat

NO ÉS AMOR SI...
Cridem
Piquem
Deixem amb la paraula a la boca
No diem la veritat
Ens enfadem
Ens barallem

En el divorci s’acaba l’amor de parella?
Es poden continuar relacionant-se però no com a parella
Millor separar-se que estar sempre discutint
L’amistat pot no acabar-se
Si tenen fills en comú necessiten entendre’s.
Si ets maltractat has de separar-te.

A l’escola: relacions de parella o d’amistat?
Estem en edat de compartir, de jugar i treballar amb tothom. És el millor moment de la vida per divertir-nos aprendre, per fer amics.  No és moment de triar una sola persona, fer petons a la boca, compartir l teva intimitat amb una sola persona. Si ara fem grans amistats quan siguem grans viurem l’etapa de tenir xicot i serem feliços
CADA CICLE FA UNA ASSEMBLEA PER POSAR EN COMÚ LES REFLEXIONS DE LES ASSEMBLEES DE CADA CLASSE I ELABORAR UN DOCUMENT COMÚ DE CICLE QUE ES PUGUI DISCUTIR A L'ASSEMBLEA-PLENARI FINAL.





COM SERÀ EL NOSTRE CLUB DE VALENTS?
CADA CICLE, MESTRES I MONITORS I MARES DELEGADES FA UNA ASSEMBLEA PER POSAR EN COMÚ LES REFLEXIONS DE LES ASSEMBLEES DE CADA CLASSE I ELABORAR UN DOCUMENT COMÚ DE CICLE QUE ES PUGUI DISCUTIR A L'ASSEMBLEA-PLENARI FINAL. 

ACTA ASSEMBLEA CLUB DELS VALENTS 24 DE MARÇ DE 2017
  CICLE INFANTIL


Una mestra fa la lectura del conte “El club dels valents” per a tornar a situar els alumnes en tot allò que s’ha anat discutint a les assemblees a partir d’aquesta lectura. Les aportacions que es fan a les preguntes són les següents:

QUÈ FAIG SI SÓC AGREDIT/ VÍCTIMA?
·         Apartar-lo
·         Deixar-lo sol
·         Dir-li que no piqui

QUÈ FAIG SI VEIG UNA AGRESSIÓ?
·         Ajudar-li
·         Curar-lo
·         Necessitem més gent per ajudar-lo
·         Diem: “STOP, no ens  molestis” i marxem amb la víctima
·         Li diem que som els club dels valents
·         Deixem de jugar i anem

QUÈ FAN ELS ADULTS SI VEUEN UNA AGRESSIÓ?
·         Dir que ni piquin
·         Ensenyar a no picar
·         Dir-li: “violència 0”
·         L’aparten

CONSIDERACIONS
·         A l’escola no tornem les agressions. A l’escola es parla.

SECRETÀRIA: Xus
MODERADORES: Roser i Vero






ACTA ASSEMBLEA CLUB DELS VALENTS 31 DE MARÇ DE 2017



CICLE INICIAL  

 QUÈ FAIG SI SÓC AGREDIT/ VÍCTIMA?
·         Avisar el mestre/monitor
·         Dir al company que lo li agrada i marxar
·         Demanar ajuda els companys
·         Ignorar a l’agressor
·         Animar- l’hi a ser del club dels valents
·         Recordar: VIOLÈNCIA 0
·         Posar-nos seriosos i dir: NO M’AGRADA, M’ENTRA PER UNA ORELLA I EM SURT PER L’ALTRA


QUÈ FAIG SI VEIG UNA AGRESSIÓ?
·         El defensem amb el cos
·         Dir-ho a un mestre
·         El defensem amb la paraula
·         Demanar ajuda els companys grans: CLUB DELS VALENTS!
·         Dir-li: VIOLÈNCIA 0, STOP
·         Fer de valent
·         Dir-li: A TU T’AGRADARIA QUE T’HO FESSIN?
·         Dir paraules boniques a l’ agredit o una abraçada
·         Deixar l’agressor sol un temps

QUÈ FAN ELS ADULTS SI VEUEN UNA AGRESSIÓ?
·         Fer-li adonar que no els hi agrada
·         Anar ràpid al lloc de l’agressor
·         L’envien al racó de la calma
·         Preguntar els dos com es senten
·         L’apartem del pati
·         Donar oportunitats i castigar després de moltes
·         Separar-los
·         Castigar-los
·         Dialogar
·         Apartar l’agressor en un racó
·         Fer-li demanar perdó
·         El mestre va a buscar valents
·         Recordar VIOLÈNCIA 0
·         Renyar l’agressor
·         Portar-lo al despatx
·         Parlar mirant els ulls.


SECRETÀRIA: Xus
MODERADORA: Pilar



ACTA ASSEMBLEA CLUB DELS VALENTS 21 DE MARÇ DE 2017


CICLE  MITJÀ



Alguns alumnes expliquen el motiu de l’assemblea de cicle. Pactar com seria el nostre club de valents segons les conclusions de les assemblees de cada classe. Sortirà un document comú de cicle.

QUÈ FAIG SI SÓC AGREDIT/ VÍCTIMA?
·         Preguntar perquè ho ha fet
·         Dir-li: “ no m’agrada el que has fet”
·         Quan vingui a jugar dir-li: “no volem jugar amb agressors” (per tal que es doni compte de que s’està quedant sol)
·         Fer un crit per a demanar ajuda els companys
·         Demanar parlar-ho en assemblea i exigir  ser escoltat i comprés.

QUÈ FAIG SI VEIG UNA AGRESSIÓ?
·         Dir les frases: “Ei! T’estàs passant” “ vull amics de veritat, si em piques no ho ets” “ no et reconec”… ( només una estona per tal que no es sentí protagonista negatiu i per al de no convertir-nos en agressors. No fem cas i es cansaran.)
·         Separar-los i defensar a la víctima.
·         Buscar ajuda ràpidament.
·         Marxem amb la víctima.
·         Demanar parlar-ho en assemblea, ens centrarem en la víctima, no en l’agressor.

QUÈ FAN ELS ADULTS SI VEUEN UNA AGRESSIÓ?
·         Fan igual que els nens. Estem al costat dels valents.

CONSIDERACIONS
·         Si li tornéssim l’agressió ens convertirien en agressor i seria la llei de la selva.
·         El càstig no porta en lloc ja que els agraden les expulsions, fora de classe,…
·         L’agressor pot tornar al grup si vol solucionar-ho dialogant.
·         El club dels valents no es recolza en els adults, hem d’aprendre a solucionar nosaltres els problemes.
·         No defensem només els nostres amics. Ho fem amb tothom. Ens agradaria que ens ho fessin a nosaltres.  Hem de sortir del nostre confort per anar a ajudar.
·         Només tindrem força i efecte si ho fem tots. Si som molts, no rebrem.
·         Fer de mediadors no funciona.
·         Llistat de coses que són agressions o no. Tenim la feina feta: què és i què no és AMOR.
·         I si diem mentides?


SECRETÀRIA: Xus López
MODERADORA: Sandra Isidoro







ACTA ASSEMBLEA CLUB DELS VALENTS CICLE SUPERIOR 21 DE MARÇ DE 2017
SENSE POR TOT ÉS POSSIBLE




Alguns alumnes expliquen el motiu de l’assemblea de cicle. Pactar com seria el nostre club de valents segons les conclusions de les assemblees de cada classe. Sortirà un document comú de cicle.

QUÈ FAIG SI SÓC AGREDIT/ VÍCTIMA?
·         Preguntar perquè ho ha fet
·         Dir-li: “ no m’agrada el que has fet”
·         Quan vingui a jugar dir-li: “no volem jugar amb agressors” (per tal que es doni compte de que s’està quedant sol)
·         Fer un crit per a demanar ajuda els companys
·         Demanar parlar-ho en assemblea i exigir  ser escoltat i comprés.

QUÈ FAIG SI VEIG UNA AGRESSIÓ?
·         Dir les frases: “Ei! T’estàs passant” “ vull amics de veritat, si em piques no ho ets” “ no et reconec”… ( només una estona per tal que no es sentí protagonista negatiu i per al de no convertir-nos en agressors. No fem cas i es cansaran.)
·         Separar-los i defensar a la víctima.
·         Buscar ajuda ràpidament.
·         Marxem amb la víctima.
·         Demanar parlar-ho en assemblea, ens centrarem en la víctima, no en l’agressor.

QUÈ FAN ELS ADULTS SI VEUEN UNA AGRESSIÓ?
·         Fan igual que els nens. Estem al costat dels valents.

CONSIDERACIONS
·         Si li tornéssim l’agressió ens convertirien en agressor i seria la llei de la selva.
·         El càstig no porta en lloc ja que els agraden les expulsions, fora de classe,…
·         L’agressor pot tornar al grup si vol solucionar-ho dialogant.
·         El club dels valents no es recolza en els adults, hem d’aprendre a solucionar nosaltres els problemes.
·         No defensem només els nostres amics. Ho fem amb tothom. Ens agradaria que ens ho fessin a nosaltres.  Hem de sortir del nostre confort per anar a ajudar.
·         Només tindrem força i efecte si ho fem tots. Si som molts, no rebrem.
·         Fer de mediadors no funciona.
·         Llistat de coses que són agressions o no. Tenim la feina feta: què és i què no és AMOR.
·         I si diem mentides?


SECRETÀRIA: Xus López
MODERADORA: Sandra Isidoro





-REFLEXIÓ MESTRES i MONITORS-

 QUÈ HA DE FER UN NEN/A AGREDIT/DA?


COMPROVAR QUE L’AMOR I ELS SENTIMENTS TENEN UN ORÍGEN SOCIAL, NO INTRÍNSEC DE LA PERSONA


1.       Treball d’assemblea: PREVENCIÓ  que pugui parlar de com es sent. Treball d’habilitats, autoestima, cohesió social… per a treballar els cercles d’amistat.
2.      Verbalitzar que no li agrada
3.       Apartar-se de l’agressor
4.      Autoreforçar la seva autoestima “JO... HO FAIG BÉ”
5.      Buscar ajuda: iguals (que tenen una acció a fer) adults (que fan modelatge) tot cridant una consigna que doni l’alerta: “NECESSITO VALENTS!”
6.      Treball d’assemblea: RECOLZAMENT VERBAL que es faci escoltar, que exigeixi ser escoltat i que se li faci cas.




QUÈ HA DE FER NEN/A QUE ÉS TESTIMONI?


REBUTJAR LES ACTUACIONS DE PERSONES QUE HO FAN D’ACORD AMB VALORS OPOSATS A LA DEFINICIÓ TRASFORMADORA D’AMOR.

MANIFESTAR QUE SENT ATRACCIÓ  CAP A LES PERSONES QUE  DESENVOLUPEN VALORS DE LA DEFINICIÓ TRASNFORMADORA DE L’AMOR


1.       Mai quedar en silenci… s’ha de dir! Verbalitzar que no li agrada “NO M’AGRADA LA TEVA ACTITUD, MARXEM! FORA, FORA, FORA!
2.      Aïllar l’agressor en aquell moment, no l’atenem. Recuperem el gest i la frase “VIOLÈNCIA 0” i cridar”NECESSITO VALENTS!”. No se li escolta, no se li dedica ni un segon de temps. No es juga amb ell.
3.       Donem suport a la víctima, li fem cas, parlem amb ella, anem a jugar amb ella.
4.      Ser conscients  de que tots necessitem un cercle d’amics.

QUÈ HA DE FER UN NEN SI ESCOLTA QUE NECESSITEN O BUSQUEN VALENTS?

1.       Deixa el que està fent i segueix les mateixes directrius que un testimoni.

QUÈ HA DE FER UN ADULT SI VEU UNA AGRESSIÓ?


DESENVOLUPAR RELACIONS QUE NO SÓN DE PODER  NI JERÀRQUIQUES I SÍ  D’IGUALTAT, SOLIDARITAT I AMISTAT, GENERADORES D’AMOR I PASSIÓ.


1.       Treballem la prevenció a les assemblees i les dinàmiques interactives de l’aula. La força i el poder se li passa al grup. Ens hem d’anticipar. Amb els més petits de forma immediata.
2.      Quan busquen o necessiten valents ens ho creiem i  actuem com un valent més fent el modelatge del que s’ha de  fer i com s’ha de fer. Tolerància 0.
3.       Treball de recolzament a les assemblees. A partir de les accions, donar suport per tal que puguin resoldre els conflictes que sorgeixen de les seves relacions. Treballar molt el “com ha anat?”


REFLEXIÓ  SOBRE LA DIFICULTAD QUE PODRÍEN COMPORTAR LES DENÚNCIES FALSES

En el cas de no presenciar  una agressió pot donar-se el cas de que un grup de nens es posi d’acord per dir que un nen/a ha agredit. Si fem el protocol i no és veritat encara farem més bullying contra la persona agredida. Es parla que aquest fet és molt greu i s’hauran de pactar conseqüències: convocar la comissió de convivència. També es parla de com fer el recolzament a la víctima. Treball d’assemblea on  es parla de la persona agredida i no se li dona protagonisme als agressors.
Es fa la reflexió del costum de certs alumnes a, per sistema, anar fent clatellades. Esperem que el projecte comenci a aturar aquestes pràctiques ja que els  agredits es senten cansats d’aquesta agressivitat constant i consentida.

CONSIDERACIONS
·         Canviar la mirada i ser realistes”
·         Tot el que estem fent ara tindrà repercussió en un futur.
·         Ens basem  en el capítol 5 de “El amor en la sociedad del riesgo”
·         Ser del club no comporta un reglament i unes proves a superar, no hi ha llistat de club. El que defineix si ets o no del club és l’actuació que fas en cada situació concreta en aquell moment.
·         En el cas de no veure l’agressió no farem de mediadors.
·         En cap cas enviem els alumnes al despatx  par apartar-lo del grup. L’aïllament no és físic, és afectiu. Hem de ser molt valents i constants a fer-ho tots per tal que no vegin cap acceptació de cap tipus.

PROPOSTES
·         Cicle gran:  Supòsits de casos reals i entre tots els mestres busquem solucions.
·         Passar sociograma per detectar les relacions que s’estableixen al grup i qui es queda sol sense cercle d’ amics.
·         Quan es fa el full d’inscripció de menjador es podria afegir algun item del tipus:
“ l’alumne presenta alguna dificultat d’aprenentatge o de convivència?”
















Comentaris

Entrades populars d'aquest blog